وبلاگ ایران بی سی اس

ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻦ ﺑﺎل (WPA Rules Standard 10Ball)

قوانین تن بال

در این مقاله سعی داریم تمام ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻦ ﺑﺎل (WPA Rules Standard 10Ball) را بطور کامل و دقیق برای دوستداران آن قرار دهیم تا بتوانید با تسلط کامل بر قوانین به بازی بپردازید.

ﺑﺎزی Ten Ball ﺑﺎ ده ﺗﻮپ ﺑﺎزی ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ از 1 ﺗﺎ 10 ﺷﻤﺎره ﮔﺬاری ﺷﺪه و ﯾـﮏ ﺗـﻮپ ﺳـﻔﯿﺪ اﺻﻠﯽ دارد و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﮐﺎل ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎزی ﻣﯽ ﺷﻮد، اﯾﻦ ﺗﻮﭘﻬﺎ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺻﻌﻮدی ﺑﻪ ﻧﺴﺒﺖ ﺷﻤﺎره ﺷﺎن ﺑﺎزی ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ و ﺑﺮای ﺑﺮﻗﺮار ﮐﺮدن ﯾﮏ ﺿﺮﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، ﺑﻪ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺷـﻤﺎره ﺗﻮپ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ ﺿﺮﺑﻪ زده ﺷﻮد.

اﮔﺮ در ﻣﻮﻗﻊ Break ﺗﻮﭘﻬﺎ، ﺗﻮپ 10 ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد، اﯾﻦ ﺗﻮپ دوﺑﺎره ﺑﻪ ﺑﺎزی ﺑﺎزﮔﺸﺖ داده ﻣـﯽ ﺷﻮد و ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻪ ﺑﺎزی اداﻣﻪ ﻣﯽ ﻫﺪ.

در ﻫﺮ ﺿﺮﺑﻪ ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺗﻮپ را ﻣﯽ ﺗﻮان ﻧﺎم ﺑﺮد، ﺑﻐﯿﺮ از ﻣﻮﻗﻊ ﺷﮑﺴﺘﻦ، ﮐﻪ ﻧﯿﺎزی ﺑـﺮای ﻧﺎﻣﯿـﺪن  ﺗﻮپ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

چیدمان صحیح بازی تن بال:

چیدمان بازی تن بال

(Ten Ball Rack) ﺗﺎ آﻧﺠﺎﯾﯿﮑﻪ اﻣﮑﺎن دارد ﺑﺪون ﻓﻀﺎی ﺧﺎﻟﯽ و ﻓﺸﺮده باشد.

ﺗﻮﭘﻬﺎ ﺑﻪ ﻧﺰدﯾﮑﺘﺮﯾﻦ وﺟﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺪﯾﮕﺮ در ﯾﮏ ﻣﺜﻠﺚ و ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 1 در راس و ﺑﺮوی ﻧﻘﻄﻪ (foot spot) و ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 10 در ﻣﯿﺎﻧـﻪﻣﺜﻠﺚ و ﺗﻮﭘﻬﺎی دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت رﻧﺪوم ، ﺑﺪون ﺗﺮﺗﯿﺐ ﺧﺎﺻﯽ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺷﺨﺼﯽ ﮐﻪ ﺑﺎزی را ﺷﺮوع ﻣﯽ ﮐﻨﺪ:

ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﮐﻪ ﻟﮓ را ﻣﯽ ﺑﺮد ﺑﺎزی را ﺷﺮوع ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

 

ضربه قانونی (Legal Break Shot )

قانون های زیر صدق می کند:

  1. در ﺷﺮوع ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در دﺳﺖ و در ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﻋﺮﺿﯽ (head string) ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد
  2.  اﮔﺮ ﻫﯿﭻ ﺗﻮﭘﯽ ﭘﺎﮐﺖ ﻧﺸﻮد، ﺣﺪاﻗﻞ ﭼﻬﺎر ﺗﻮپ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ رﯾﻞ ﻫﺎ ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﺪ در ﻏﯿﺮ اﯾﻦ ﺻﻮرت ﺿﺮﺑﻪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

دومین ضربه بازی (Second Shot Of The Rack-Push Out)

اﮔﺮ ﺿﺮﺑﻪ اول (برک) ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻧﺸﺪ، ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﯾﮏ ﺿﺮﺑﻪ push out را اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﺪ وﻟﯽ ﺑﺎﯾﺪ داور را از اﯾﻦ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻗﺒﻞ از ﺑﻪ اﻧﺠﺎم رﺳﺎﻧﺪن آن ﺑﺎ ﺧﺒﺮ ﻧﻤﺎﯾﺪ در اﯾﻦ ﺻﻮرت ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﺎ ﺗﻮپ در ﻧﻮﺑﺖ و ﺑﺮﺧﻮرد ﺗﻮﭘﻬﺎ ﺑﻌﺪ از اﺛﺎﺑﺖ ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﺎ ﺑﺎﻧﺪ ﺻﺪق ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ. اﮔﺮ در اﻧﺠﺎم ﺿﺮﺑﻪ push out ﺧﻄﺎﺋﯽ ﺻﻮرت ﻧﮕﯿﺮد ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺣﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﯾﺎ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻌﺪی را ﺧﻮد اﻧﺠﺎم داده و  ﯾﺎ ﺑﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺿﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه ﺑﺴﭙﺎرد.ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 10 اگردر هنگام ضربه ی push out پاکت شود،بدون جریمه به بازی برگشت داده می شود.

چیدن تن بال بر مجیک رک

اعلام ضربه و پاکت (Call Shots & Pocketing Balls)

در ﻫﺮ ﻣﻮﻗﻊ ﮐﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺗﻮﭘﯽ را ﭘﺎﮐﺖ ﮐﻨﺪ (ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﺿﺮﺑﻪ Break) او ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮپ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ و Pocket ﻣﻮرد ﻧﻈـﺮ را در ﻣﻮﻗﻌﯽ ﮐﻪ ﮐﺎﻣﻼً واﺿﺢ ﻧﻤﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻧﺎم ﺑﺒﺮد اﻋﻼم ﺿﺮﺑﻪ در دﯾﮕﺮ ﻣﻮارد ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ رﯾﻞ و ﯾﺎ ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ دﯾﮕﺮ ﺗﻮﭘﻬﺎ ﺻﺪق ﻧﻤﯽ ﮐﻨﺪ. ﺑﺮای اﯾﻨﮑﻪ ﯾﮏ ﺿﺮﺑﻪ ﻧﺎم ﺑﺮده ﺷﺪه ﺣﺴﺎب ﮔﺮدد داورﺑﺎﯾﺪ ﻣﻄﻤﺌﻦ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﺗﻔﺎق اﻓﺘﺎده و اﮔﺮ ﻫﺮ ﮔﻮﻧـﻪ اﻣﮑـﺎن ﺳـﺮ درﮔﻤﯽ ﻣﻮﺟﻮد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﻣﺜﻼً ﺑﺎ Bank (ﺿﺮﺑﻪ دوﺑﻞ) و ﯾﺎ ﺿﺮﺑﻪ ﻫﺎی ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮپ و Pocket ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ را ﻧﺎم ﺑﺒﺮد اﮔـﺮ داور و ﯾﺎ ﺣﺮﯾﻒ از ﺿﺮﺑﻪ اﻋﻼم ﺷﺪه ﻣﻄﻤﺌﻦ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ او ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﮐﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﺧﻮد را اﻋﻼم ﻧﻤﺎﯾﺪ.

 

ﺿﺮﺑﻪ اﯾﻤﻨﯽ(Safety)

ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪ از ﺿﺮﺑﻪ break ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ در ﻫﺮ ﻣﻮﻗﻊ ﺿﺮﺑﻪ اﯾﻤﻦ (Safety) اﻋﻼم ﮐﻨﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ او اﺟﺎزه ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺿـﺮﺑﻪ ای ﺑـﻪ ﺗـﻮپ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺰﻧﺪ (وﻟﯽ اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺗﻮپ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ را ﭘﺎﮐﺖ ﮐﻨﺪ)ﺣﺮﯾﻒ او ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻌﺪی را ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ و ﯾﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﺑـﻪ ﺑـﺎزﯾﮑﻦ ﺿـﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه ﺑﺴﭙﺎرد.

 

ﺗﻮپ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ اﺷﺘﺒﺎه ﭘﺎﮐﺖ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ (Call Shots & Pocketing Balls)

اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﺗﻮپ و Pocket اﻋﻼم ﺷﺪه را از دﺳﺖ ﺑﺪﻫﺪ و ﯾﺎ ﺗﻮپ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه را در Pocket اﺷﺘﺒﺎه و ﯾﺎ ﺗـﻮپ دﯾﮕـﺮی را ﭘﺎﮐـﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻧﻮﺑﺖ او ﺗﻤﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺣﺮﯾﻒ او ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﯾﺎ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻌﺪی را ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ و ﯾﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻌﺪی را ﺑﻪ او ﺑﺴﭙﺎرد.

 

ﺑﺎزی اداﻣﻪ (Continuing Play)

اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﺗﻮپ ﻧﺎم ﺑﺮده ﺷﺪه را در Pocket ﻧﺎم ﺑﺮده ﺷﺪه ﺑﯿﻨﺪازد (ﻣﮕﺮ در out Push) ﻫﺮ ﺗﻮپ دﯾﮕﺮی ﮐﻪ ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد ﺑﻪ ﺑـﺎزی ﺑﺮﮔﺸﺖ داده ﻧﻤﯽ ﺷﻮد (ﺑﻐﯿﺮ از ﺗﻮپ 10 ﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮن) و او ﺑﻪ ﺑﺎزی اداﻣﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ در ﻫـﺮ ﺿـﺮﺑﻪ ﻗـﺎﻧﻮﻧﯽ ﺗـﻮپ ﺷـﻤﺎره 10 را Pocket ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از (out Push) او ﺑﺮﻧﺪه rack است اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺗﻮپ اﻋﻼم ﺷﺪه را Pocket ﻧﮑﻨﺪ و ﯾﺎ ﺧﻄﺎ ﺑﮑﻨﺪ ﺣﺮﯾـﻒ او ﺑﺎزی را ﺑﺪﺳﺖ ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺟﺪﯾﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻌﺪی را از ﻣﮑﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ ﻗﺮار دارد ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ.

بیلیارد 10 بال

ﺑﺎزﮔﺮداﻧﺪن ﺗﻮﭘﻬﺎ ﺑﻪ ﻣﯿﺰ (Spotting Balls)

اگر توپ شماره 10 در یک ضربه ی خطا یا push out، بدون نام بردن یا ضربه pocket  بشود و یا در پاکت اشتباه برود و یا از محیط میز خارج گردد، به بازی بر می گردد؛ هیچ توپ دیگری با هیچ موقعیتی به بازی بر نمی گردد. اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﯾﮏ ﺧﻄﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﻮد ﺑﺎزی ﺑﻪ ﺣﺮﯾﻒ او ﺳﭙﺮده ﻣﯽ ﺷﻮد ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در دﺳﺖ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد و ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ آن را در ﻫﺮ ﻣﮑﺎﻧﯽ در روی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار دﻫﺪ.

 

ﺧﻄﺎﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد (Standard Fouls)

اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺿﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه ﻣﺮﺗﮑﺐ ﯾﮏ ﺧﻄﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺷﻮد، ﻧﻮﺑﺖ ﺑﺎزی ﻋﻮض ﻣﯽ ﺷﻮد. ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪی ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در دﺳﺖ (ﮐﯿﻮﺑـﺎل

در دﺳﺖ) ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺧﻮد را در ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺘﯽ از ﺳﻄﺢ ﻣﯿﺰ ﺑﺎزی ﻗﺮار و ﺑﻪ ﺑﺎزی اداﻣﻪ دﻫﺪ.

 

ﻣﻮارد ذﯾﻞ ﺧﻄﺎﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد در ﺑﺎزی Ten balls است:

  1.  ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ داﺧﻞ ﭘﺎﮐﺖ اﻓﺘﺎدن (scratch) و ﯾﺎ ﺑﯿﺮون رﻓﺘﻦ ﺗﻮپ از روی ﻣﯿﺰ
  2.  ﺗﻮپ اﺷﺘﺒﺎه در ﻫﺮ ﺿﺮﺑﻪ، اوﻟﯿﻦ ﺗﻮﭘﯽ ﮐﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺳﻔﯿﺪ ﻟﻤﺲ ﮔﺮدد ﺗﻮﭘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﮐﻤﺘﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎره را داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
  3. ﺑﺮﺧﻮرد ﺑﺎ rail ﺑﻌﺪ از ﺗﻤﺎس ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﺎ ﺗﻮپ ﻫﺪف در ﺻﻮرﺗﯿﮑﻪ ﺗﻮﭘﯽ ﭘﺎﮐﺖ ﻧﺸﻮد، ﮐﯿﻮﺑﺎل ﯾﺎ ﻫﺮ ﺗﻮﭘﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ.
  4.  اﮔﺮ ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮏ ﭘﺎ در روی زﻣﯿﻦ ﻗﺮار ﻧﺪاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
  5. ﺗﻮﭘﯽ ﮐﻪ از روی ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون راﻧﺪه ﺷﻮد (ﺗﻨﻬﺎ ﺗﻮﭘﯽ ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺎزی ﺑﺮ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 10 ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ)
  6.  ﺗﻮپ ﻟﻤﺲ ﺷﺪه
  7. ﺧﻄﺎ در Frozen Ball دوﺑﺎر ﺿﺮﺑﻪ زدن (Hit Double)
  8. push shot  یا ضربه هل
  9.  زدن ﺿﺮﺑﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻫﻨﻮز در ﺣﺎل ﺣﺮﮐﺖ هستند
  10.  ﻗﺮار دادن ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در ﻣﮑﺎن اﺷﺘﺒﺎه
  11.  ﻗﺮار دادن ﭼﻮب روی ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻣﺴﯿﺮ ﺗﻮپ ﻗﺒﻞ از ﺿﺮﺑﻪ
  12.  ﺧﺎرج از ﻧﻮﺑﺖ ﺑﺎزی ﮐﺮدن
  13.  ﺳﻪ ﺧﻄﺎی ﻣﺘﻮاﻟﯽ
  14.  ﺑﺎزی آﻫﺴﺘﻪ (اﺗﻼف وﻗﺖ) در ﺻﻮرت ﺻﻼح دید داور ﻣﻮﺟﺐ ﺗﺬﮐﺮ و اﺧﻄﺎر ﻣﯽ ﺷﻮد.

ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺗﻦ ﺑﺎل (WPA Rules Standard 10Ball)

خطاهای جدی (Serious Fouls)

در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﻗﺎﻧﻮن ﺳﻪ ﺧﻄﺎی ﭘﯽ در ﭘﯽ ﻣﻮﺟﺐ ﺑﺎﺧﺖ Rack ﻣﯽ ﺷﻮد در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮ ورزﺷـﯽ داور ﯾـﮏ ﺟﺮﯾﻤـﻪ ﻋﺎدﻻﻧـﻪ را اﻧﺘﺨﺎب ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻣﺠﯿﮏ رک (Magic Rack Fouls)

زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﺠﯿﮏ رک از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎزی ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد وﻟﯽ در ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺎزی اﯾﺠﺎد ﻣﺰاﺣﻤﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﺠﯿﮏ رک را روی ﺑﺎﻧﺪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﯾﮏ ﺗﻮپ (ﭼﻮب ﯾﺎ ﺗﻮپ ﻫﺪف) ﺑﺎ آن ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

بازی مساوی( Stalemate )

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮای داور ﻣﺴﻠﻢ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎزی از روﻧﺪ ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻣﻌﻤﻮل ﺧﻮد ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﺮس از ﺑﺎﺧﺖ ﻫﺮ دو ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻪ ﺳﮑﻮن و در ﺣﺎﻟﺖ دﻓﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ رود و در اﯾﻦ روﻧﺪ اﻣﺘﯿﺎزی رد و ﺑﺪل ﻧﻤﯽ ﺷﻮد داور ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺗﺴﺎوی را اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ و در ﺻﻮرت ﻗﺒﻮل ﻧﮑـﺮدن ﻫـﺮ ﯾـﮏ از ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن ﺑﻌﺪ از 3 ﺿﺮﺑﻪ ﻣﺘﻮاﻟﯽ ﺟﻤﻌا ﺑﺮای ﻫﺮ دو ﺑﺎزﯾﮑﻦ 6 ﺿﺮﺑﻪ اﮔﺮ اﻣﺘﯿﺎزی رد و ﺑﺪل ﻧﺸﻮد ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ داور آن ﮔﯿﻢ ﻣﺴﺎوی اﻋـﻼم ﻣﯽ ﺷﻮد. ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮﭘﻬﺎ از ﻧﻮ ﭼﯿﺪه ﺷﺪه و اﻣﺘﯿﺎزی ﺑﺮای ﻫﯿﭻ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. ﺷﺮوع ﻣﺠﺪد ﮔﯿﻢ ﺑﺎ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ اﺳﺖ ﮐـﻪ ﻗـﺒﻼً ﮔـﯿﻢ را ﺷﺮوع ﮐﺮده است

 

رﻓﺘﺎر غیر ورزشی (Unsportsmanlike Conduct)

قوانین بازی تن بال

رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮورزﺷﯽ ﻫﺮ رﻓﺘﺎر ﻋﻤﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﯽ اﺣﺘﺮاﻣﯽ و اﺧﺘﻼل در ورزش ﻣﯽ ﺷﻮد و ﯾﺎ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺎزی را ﻣﺨﺘﻞ ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽدﻫﺪ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﺑﺎزی از روﻧﺪ ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺧﻮد ﺧﺎرج ﻣﯿﺸﻮد.

اﯾﻦ ﺷﺎﻣﻞ اﻣﺎ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﻣﻨﺤﺮف ﮐﺮدن و ﺣﻮاس ﭘﺮﺗﯽ ﺣﺮﯾﻒ ﻧﻤﯿﺸﻮد، ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺗﻮﭘﻬﺎی در ﺑﺎزی ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﺿﺮﺑﻪ؛ اداﻣﻪ ﺑﺎزی ﺑﻌﺪ از اﯾﻨﮑﻪ اﻋﻼم ﺧﻄﺎ ﺷﺪ ﯾﺎ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺑﺎزی ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻌﻠﯿﻖ در آﻣﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

ﺗﻤﺮﯾﻦ در ﻃﻮل ﯾﮏ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ، ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮔﺬاری روی ﻣﯿﺰ،  ﺗﺎﺧﯿﺮ در ﺑﺎزی، اﺳﺘﻔﺎده ﻧﺎدرﺳﺖ از ﺗﺠﻬﯿﺰات، رﻓﺘﺎر ﻧﺎﺟﻮاﻧﻤﺮداﻧﻪ، داوران و ﻣﻘﺎﻣﺎت ارﺷﺪ دﯾﮕﺮ در ﺟﺮﯾﻤﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ دارای اﺧﺘﯿﺎر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

در ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻮارد و ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺗﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، از ﺟﻤﻠﻪ رﻓﺘﺎر ﻗﺒﻠﯽ، ﻫﺸﺪارﻫﺎی ﻗﺒﻠﯽ، ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﺗﺨﻠﻒ ﺟﺪی اﺳﺖ و اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن در ﺟﻠﺴﻪ ﻓﻨﯽ در آﻏﺎز ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت داده ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، ﺳﻄﺢ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. از ﺟﻤﻠﻪ

ﺟﺮﯾﻤﻪ ﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﺮای رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮاﺧﻼﻗﯽ ﻫﺸﺪار اﺳﺖ؛ ﺟﺮﯾﻤﻪ ﯾﮏ ﺧﻄﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ؛ ﺑﺎﺧﺖ در ﮔﯿﻢ (Rack) ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﯾﺎ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ؛ اﺧﺮاج از ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﺎ از ﺑﯿﻦ ﺑﺮدن ﺗﻤﺎم ﺟﻮاﯾﺰ ﮐﺴﺐ ﺷﺪه ، ﺟﺎم و ﻣﺪال و اﻣﺘﯿﺎزات ﺟﺪول رده ﺑﻨﺪی.

ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ، ﺑﺮای رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮ ﺿﺮوری، داور ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺠﺎزاﺗﻬﺎ را اﻋﻤﺎل ﮐﻨﺪ.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *