وبلاگ ایران بی سی اس

ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل (WPA Rules Standard 9Ball)

قوانین ناین بال

با قرار دادن ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل (WPA Rules Standard 9Ball) بطور کامل در قالب مقاله سعی کردیم تا سوالات بازیکنان را درخصوص تمام اتفاقات حین بازی پاسخ دهیم. همچنین اگر نکته خاصی را درنظر دارید میتوانید برای دریافت پاسخ صحیح با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.

اﯾﻦ ﺑﺎزی ﺑﺎ 9 ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار از 1 ﺗﺎ 9 و ﮐﯿﻮﺑﺎل (ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ) اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد ﻫﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﺎﯾﺪ اول ﺑﻪ ﺗﻮﭘﯽ ﮐﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﺷـﻤﺎره را در روی ﻣﯿﺰ دارد ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺰﻧﺪ و ﭘﺲ از ﺿﺮﺑﻪ اول ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﺷﻤﺎره ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻮپ دﯾﮕﺮی ﻧﯿﺰ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑـﻮده، و ﺗـﺎ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺷﻤﺎره دار وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد ﻣﻮرد ﻗﺒﻮل بوده و ﻧﻮﺑﺖ آن ﺑﺎزﯾﮑﻦ اداﻣﻪ دارد. ﻣﮕـﺮ اﯾﻨﮑـﻪ ﻣﺮﺗﮑـﺐ ﺧﻄﺎ ﺷﺪه ﯾﺎ ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﻪ ﭘﺎﺋﯿﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار ﻧﺨﻮرد و ﯾﺎ ﺗﻮپ 9 را وارد ﭘﺎﮐﺖ ﻧﻤﻮده و ﮔﯿﻢ را ﺑﺒـﺮد.

در ﺻـﻮرت ارﺗﮑـﺎب ﺧﻄﺎی ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺣﺮﯾﻒ او ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﮐﯿﻮﺑﺎل را درﻫﺮ ﺟﺎی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار داده و ﺑﺎزی را اداﻣﻪ دﻫﺪ.

در بازی 9بال ﻧﯿﺎزی ﺑـﻪ اﻋـﻼم ﮐـﺮدن ﺿـﺮﺑﻪ ﺗﻮﺳـﻂ ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن وﺟﻮد ﻧﺪارد و ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ زﻣﺎﻧﯽ ﺗﻤﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن ﺗﻌﺪاد ﮔﯿﻢ ﻫﺎی ﻣﺸﺨﺺ ﺷﺪه را ﺑﺒﺮﻧﺪ.

ﭼﯿﺪﻣﺎن ﺗﻮپ ﻫﺎی ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل:

چیدمان صحیح 9بال

ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺷﻤﺎره دار ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﭼﻬﺎر ﮔﻮش (ﻟﻮزی) ﭼﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﻪ ﻧﺤﻮی ﮐﻪ ﺗﻮپ ﯾﮏ در رأس و در روی ﻧﻘﻄﻪ ﭘﯿﺮاﻣﯿﺪ و ﺗﻮپ 9 در وﺳﻂ و ﺗﻮپ ﻫﺎی دﯾﮕﺮ ﺑﻪ ﻃﻮر اﺗﻔﺎﻗﯽ و ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻓﺸﺮده در اﻃﺮاف 9 ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

ﺑﺎزی زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﮐﯿﻮﺑﺎل در ﭘﺸـﺖ ﺧـﻂ ﺷـﺮوع اﺳﺖ آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

نوبت بازی (Order Of Play):

ﺑﺮﻧﺪه ﻗﺮﻋﻪ(winner of lag) ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎزی را ﺷﺮوع ﮐﻨﺪ و ﺑﺮﻧﺪه ﮔﯿﻢ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﮔﯿﻢ ﺑﻌﺪی را آﻏﺎز ﻧﻤﺎﯾﺪ ﻣﮕﺮ ﻣﺴﺌﻮﻟﯿﻦ ﻣﺴـﺎﺑﻘﻪ ﺷﺮاﯾﻂ دﯾﮕﺮی را ﺣﺎﮐﻢ ﮐﻨﻨﺪ ﻣﺜﻞ :

  1.  ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﻣﺘﻨﺎوب ﮔﯿﻢ ﻫﺎ را ﺷﺮوع ﮐﻨﻨﺪ.
  2.  ﺑﺮﻧﺪه ، ﮔﯿﻢ ﺑﻌﺪی را آﻏﺎز ﻧﻤﺎﯾﺪ.

 

ضربه شروع (Break Shot):

ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺷﺮوع ﺑﺎزی در ﮐﻠﯿﻪ ﻣﺮاﺣﻞ ﺑﺎزی ﺣﺎﮐﻤﯿﺖ دارد ﺑﺎﺳﺘﺜﻨﺎء ﻣﻮارد ﻣﺸﺮوﺣﻪ زﯾﺮ:

1- ﺷﺮوع ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺎﯾﺪ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺗﻮپ ﯾﮏ ﻃﻮری ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺰﻧﺪ ﮐﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮑﯽ از ﺗﻮپ ﻫﺎ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘﺪ و ﯾﺎ ﭼﻬﺎر ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ. (در ﻏﯿﺮ اﯾﻨﺼﻮرت ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب و ﺟﺮﯾﻤﻪ Hand in Ball در ﻫﺮ ﺟﺎی ﻣﯿﺰ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد)

2- ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ (Legal Break Shot) ﻗﻮاﻧﯿﻦ ذﯾﻞ در ﻣﻮرد ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد:

اﻟﻒ) : ﺑﺮای ﯾﮏ ﭘﺨﺶ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ، ﺑﺎزﯾﮑﻦ اﺑﺘﺪا ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﻪ دﺳﺖ در ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﻫﺪ اﺳﺘﺮﯾﻨﮓ ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ را ﺷﺮوع ﻣﯽ ﮐﻨﺪ.

ب) : در ﺻﻮرﺗﯿﮑﻪ ﻫﯿﭻ ﺗﻮﭘﯽ ﭘﺎﮐﺖ ﻧﺸﺪ، ﺣﺪاﻗﻞ 4 ﺗﻮپ ﻫﺪف ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﯾﮏ ﯾﺎ ﺗﻌﺪاد ﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ در ﻏﯿﺮ اﯾﻨﺼﻮرت ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﯾﮏ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

ج) : ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، ﻓﻘﻂ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﭘﺨﺶ ﺳﻪ اﻣﺘﯿﺎزی اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﺷﻮد، اﮔﺮ ﻫﯿﭻ ﺗﻮﭘﯽ ﭘﺎﮐﺖ ﻧﺸﻮد ، ﺳﻪ ﺗﻮپ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺎﯾﺪ از ﺧﻂ ﻫﺪ اﺳﺘﺮﯾﻨﮓ ﻋﺒﻮر ﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺨﺶ ﻧﺎ ﻣﻮﻓﻖ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﮔﺮدد.

3 – ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ Illegal Break Shot

1 – در ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻗﺎﻧﻮن ﭘﺨﺶ ﺳﻪ اﻣﺘﯿﺎز اﺟﺮا ﮔﺮدد در ﻣﻮارد ذﮐﺮ ﺷﺪه ذﯾﻞ، ﭘﺨﺶ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﮔﺮدد:

اﻟﻒ): اﮔﺮ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد و ﺗﻮﭘﯽ از ﺧﻂ ﻫﺪ اﺳﺘﺮﯾﻨﮓ ﻋﺒﻮر ﻧﮑﻨﺪ.

ب): دو ﺗﻮپ ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد و ﺗﻮﭘﯽ از ﺧﻂ ﻫﺪ اﺳﺘﺮﯾﻨﮓ ﻋﺒﻮر ﻧﮑﻨﺪ.

ج): ﺳﻪ ﺗﻮپ از ﺧﻂ ﻫﺪ اﺳﺘﺮﯾﻨﮓ ﻋﺒﻮر ﻧﮑﻨﺪ.

ﻫﺮ ﮐﺪام از ﻣﻮارد ذﮐﺮ ﺷﺪه ﮐﻪ رﻋﺎﯾﺖ ﻧﮕﺮدد ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﯾﮏ ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﻧﺎﻣﻮﻓﻖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و در اﯾﻦ ﺻﻮرت اﺳﺘﻔﺎده از ﺿﺮﺑﻪ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ (push out) ﺑﺮای ﺿﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺮا ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﻓﻘﻂ ﺣﺮﯾﻒ ﻣﻘﺎﺑﻞ در ﺻﻮرت اداﻣﻪ ﺑﺎزی و ﻗﺒﻮل ﮐﺮدن ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﯿﺰ از ﺿﺮﺑﻪ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ(push out) ﻧﻤﯽ ﺗﻮاﻧﺪ اﺳﺘﻔﺎده ﮐﻨﺪ. ﯾﮏ ﺑﺎزﯾﮑﻦ در زﻣﺎن ﺿﺮﺑﻪ ﭘﺨﺶ ﺗﻨﻬﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺑﺮﻧﺪه آن رک ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 9 را ﭘﺎﮐﺖ ﮐﺮده و ﺑﻪ دﻧﺒﺎل آن، 2 اﻣﺘﯿﺎز دﯾﮕﺮ را ﻧﯿﺰ ﮐﺴﺐ ﮐﺮده ﺑﺎﺷﺪ.

2 – ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﮐﯿﻮﺑﺎل در دﺳﺖ از ﻫﺮ ﺟﺎی ﻣﯿﺰ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎزی را ﺷﺮوع ﮐﻨﺪ و ﺗﻮپ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﭘﺮﺗﺎب ﺷﺪه در روی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار ﻧﻤﯿﮕﯿﺮد (ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﺗﻮپ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﭘﺮﺗﺎب ﺷﺪه ﺗﻮپ 9 ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ در آن ﺻﻮرت ﺗﻮپ 9 در روی ﻧﻘﻄﻪ ﭘﯿﺮاﻣﯿﺪ ﻣﯿﺰﻗﺮار ﺧﻮاﻫﺪ ﮔﺮﻓﺖ)

ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل (WPA Rules Standard 9Ball)

ضربه تحمیلی:

ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﮐﻪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از ﺿﺮﺑﻪ ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺎ اﺟﺮای اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﮐﯿﻮﺑﺎل را در ﯾﮏ وﺿﻌﯿﺖ ﺑﻬﺘﺮی ﻗﺮار دﻫﺪ. در اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن ﺿﺮورﺗﯽ ﺑﺮای ﺗﻤﺎس ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار و ﯾﺎ ﺑﺎﻧﺪ وﺟﻮد ﻧﺪارد وﻟﯽ ﺑﻘﯿﻪ ﻣﻮاردی ﮐﻪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﻪ ﻗﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﯽ اﺳﺖ. ﮐﻪ اﻟﺒﺘﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻗﺒﻞ از ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺎﯾﺪ اﻋﻼم push out ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ در ﺻﻮرت اﻋﻼم ﻧﮑﺮد ن ﺿﺮﺑﻪ ﻋﺎدی ﺑﻪ ﺣﺴﺎب آﻣﺪه و ﻣﻮارد ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ رﻋﺎﯾﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ در ﺿﺮﺑﻪ ﺗﺤﻤﯿﻠﯽ push out در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘﺪ ﺑﺤﺴﺎب ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﯽ ﺷﻮد و در داﺧﻞ ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﮕﺮ ﺗﻮپ 9 ، ﭘﺲ از اﺟﺮای ﻗﺎﻧﻮن push out ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪی ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﺟﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﮐﯿﻮﺑﺎل ﻣﺎﻧﺪه ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ و ﯾﺎ از ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﮐﻪ ﺿﺮﺑﻪ تحمیلی را اجرا کرده بخواهد که خود او بازی را ادامه دهد. ضربه push out خطا به حساب نمی آید مگر اینکه تخلف از قانون صورت گیرد یا خطایی مرتکب شود.

و وﻗﺘﯽ push out ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﻧﺠـﺎم ﺷـﻮد، ﻣﺜﻞ ارﺗﮑﺎب ﻫﺮ ﺧﻄﺎ ﺟﺮﯾﻤﻪ ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. اﻣﺎ اﮔﺮ در ﺿﺮﺑﻪ ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ ﺧﻄﺎﯾﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﻮد دﯾﮕﺮ ﺿﺮﺑﻪ push out اﻧﺠﺎم ﻧﻤﯽ ﺷﻮد.

 

اداﻣﻪ ﺑﺎزی (Continuing Play):

ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از ﺿﺮﺑﻪ ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ از ﺿﺮﺑﻪ push out اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ (ﮐﻪ ﺷﺮح آن در ﺑﻨﺪ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ داده ﺷﺪه اﺳﺖ) زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺿﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه ﯾﮏ ﯾﺎ ﭼﻨﺪ ﺗﻮپ را ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﻨﺪازد ﺑﺎزی را اداﻣﻪ ﺧﻮاﻫﺪ داد ﯾﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺧﻄﺎ ﺷﻮد ﯾﺎ ﮔﯿﻢ را ﺑﺒﺮد و ﮔﯿﻢ زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎن ﻣﯽ رﺳﺪ ﮐﻪ ﺗﻮپ 9 ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘﺪ و ﯾﺎ آن ﮔﯿﻢ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﺨﻄﯽ ﺟﺪی از ﻗﺎﻧﻮن ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺣﺮﯾﻒ ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﺷﻮد.

 

بازی مساوی (Stalemate):

چیدن ناین بال با لوزی چوبی

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮای داور ﻣﺴﻠﻢ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎزی از روﻧﺪ ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻣﻌﻤﻮل ﺧﻮد ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﺮس از ﺑﺎﺧﺖ ﻫﺮ دو ﺑـﺎزﯾﮑﻦ ﺑـﻪ ﺳـﮑﻮن و در ﺣﺎﻟـﺖ دﻓﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ رود و در اﯾﻦ روﻧﺪ اﻣﺘﯿﺎزی رد و ﺑﺪل ﻧﻤﯽ ﺷﻮد داور ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺗﺴﺎوی را اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ و در ﺻﻮرت ﻗﺒﻮل ﻧﮑـﺮدن ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن ﺑﻌﺪ از 3 ﺿﺮﺑﻪ ﻣﺘﻮاﻟﯽ ﺟﻤﻌا ﺑﺮای ﻫﺮ دو ﺑﺎزﯾﮑﻦ 6 ﺿﺮﺑﻪ اﮔﺮ اﻣﺘﯿﺎزی رد و ﺑﺪل ﻧﺸﻮد ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ داور آن ﮔﯿﻢ ﻣﺴﺎوی اﻋﻼم ﻣﯽ ﺷﻮد. ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮﭘﻬﺎ از ﻧﻮ ﭼﯿﺪه ﺷﺪه و اﻣﺘﯿﺎزی ﺑﺮای ﻫﯿﭻ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. ﺷﺮوع ﻣﺠﺪد ﮔﯿﻢ ﺑﺎ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻼً ﮔﯿﻢ را ﺷﺮوع ﮐﺮده است.

 

ﺧﻄﺎﻫﺎ (Fouls):

زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺧﻄﺎ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻧﻮﺑﺖ ﺧﻮد را از دﺳﺖ ﻣﯽ دﻫﺪ و ﺗﻮپ ﻫﺎی در ﭘﺎﮐﺖ اﻓﺘﺎده در روی ﻣﯿﺰ ﻗﺮارﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ  (ﻣﮕﺮ ﺗﻮپ 9 ﮐﻪ اﮔﺮ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘﺪ در روی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد) و ﺑﻌﺪ از ﺧﻄﺎ، ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪی ﮐﯿﻮﺑﺎل در دﺳﺖ ﺧﻮاﻫﺪ داﺷﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧـﺪ از ﻫﺮ ﺟﺎی ﻣﯿﺰ ﺑﺎزی را اداﻣﻪ و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﭼﻨﺪﯾﻦ ﺧﻄﺎ در ﯾﮏ ﺿﺮﺑﻪ ﺷﻮد ﻓﻘﻂ ﯾﮏ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

ﺑﺮﺧﻮرد اول ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﻪ ﺗﻮپ ﺧﺎرج از ﻧﻮﺑﺖ:

اﮔﺮﺿﺮﺑﻪ اول ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار روی ﻣﯿﺰ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻨﻤﺎﯾﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﺟﺮﯾﻤﻪ آن ﮐﯿﻮﺑﺎل در دﺳﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

 

سه خطای متوالی (Three Consecutive Fouls):

اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ در ﺳﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﭘﯽ در ﭘﯽ و ﺑﺪون اﺟﺮای ﺿﺮﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺧﻄﺎ ﺷﻮد (ﯾﻌﻨﯽ ﺳﻪ ﺧﻄﺎی ﻣﺘﻮاﻟﯽ) آن ﮔﯿﻢ را ﺑﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ، ﮐﻪ اﯾﻦ ﺳﻪ ﺧﻄﺎ ﺑﺎﯾﺪ در ﯾﮏ ﮔﯿﻢ اﺗﻔﺎق ﺑﯿﺎﻓﺘﺪ و اﻋﻼم ﺧﻄﺎی ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ ﺗﻮﺳﻂ داور ﺑﺎﯾﺪ ﺑﯿﻦ ﺧﻄﺎی دوم و ﺳﻮم اﻧﺠﺎم ﺷـﻮد و اﮔـﺮ داور ﻓﺮاﻣﻮش ﮐﻨﺪ ﺿﺮﺑﻪ ﺧﻄﺎی دوم را اﻋﻼم ﮐﻨﺪ ﺧﻄﺎی ﺳﻮم ﺑﻪ ﻣﻨﺰﻟﻪ ﺧﻄﺎی دوم آن ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻣﺠﯿﮏ رک:

زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﺠﯿﮏ رک از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎزی ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد وﻟﯽ در ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺎزی اﯾﺠﺎد ﻣﺰاﺣﻤﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﺠﯿﮏ رک را روی ﺑﺎﻧﺪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﯾﮏ ﺗﻮپ (ﭼﻮب ﯾﺎ ﺗﻮپ ﻫﺪف) ﺑﺎ آن ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

 

ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﺎﺧﺖ:

ﺳﻪ ﺧﻄﺎی ﻣﺘﻮاﻟﯽ در ﯾﮏ رک (Rack) ﯾﺎ ﮔﯿﻢ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﺎﺧﺖ آن رک (Rack) ﯾﺎ ﮔﯿﻢ ﻣﯽ ﺷﻮد. رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮ ورزﺷﯽ از ﺳﻮی ﯾﮏ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻧﯿﺰ ﻣﻨﺠﺮ ﺑﻪ ﺑﺎﺧﺖ آن رک (Rack) ﯾﺎ ﮔﯿﻢ ﻣﯽ ﺷﻮد(ﻣﻼک ﺗﺸﺨﯿﺺ داور ﺑﺮ اﺳﺎس ﺷﺪت ﺧﻄﺎ و ﺟﺮم اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.)

قوانین بازی ناین بال

ﺧﻄﺎﻫﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد در ﺑﺎزی ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل:

در ﺻﻮرﺗﯿﮑﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺿﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه ﯾﮏ ﺧﻄﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻧﺠﺎم دﻫﺪ ، اداﻣﻪ ﺑﺎزی ﺑﻪ ﺣﺮﯾﻒ ﻣﻘﺎﺑﻞ واﮔﺬا ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. در ﺻﻮرت ارﺗﮑﺎب ﺧﻄﺎ ﻗﺎﻧﻮن (Ball in hand) ﺗﻮپ در دﺳﺖ در ﺗﻤﺎم ﺳﻄﻮح ﺑﺎزی اﺟﺮا ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ و ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﺠﺎز اﺳﺖ از ﺗﻤﺎم ﺳﻄﻮح ﻣﯿﺰ ﺑﺮای ﻣﻮارد ذﯾﻞ ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺎزی ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل را در ﺑﺮ دارد:

 

  1. ﮐﯿﻮﺑﺎل ﯾﺎ داﺧﻞ ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﻔﺘﺪ ﯾﺎ از ﺳﻄﺢ ﻣﯿﺰ ﺧﺎرج ﺷﻮد.
  2.  ﺑﻪ ﺗﻮپ ﺧﺎرج از ﻧﻮﺑﺖ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺰﻧﺪ.
  3. ﺑﻌﺪ از ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﻮپ ﻫﺪف (Object Ball) در ﺻﻮرت ﭘﺎﮐﺖ ﻧﺸﺪن ﺗﻮپ ﻫﯿﭻ ﺗﻮﭘﯽ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﻫﺎ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﮑﻨﺪ.
  4.  ﻋﺪم ﺗﻤﺎس ﯾﮏ ﭘﺎ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ زﻣﯿﻦ: در زﻣﺎن ﺿﺮﺑﻪ ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﭘﺎی ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﺎ زﻣﯿﻦ ﺗﻤﺎس داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ.
  5. ﺧﺎرج ﺷﺪن ﺗﻮپ از ﺳﻄﺢ زﻣﯿﻦ ﺑﺎزی
  6.  ﺑﻪ ﺟﺰ ﺑﺮﺧﻮرد ﺳﺮﭼﻮب (Tip) ﺑﺎ ﮐﯿﻮﺑﺎل و ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﺎ ﺗﻮپ ﻫﺪف، ﻫﺮ ﺑﺮﺧﻮرد و ﺗﻤﺎس دﯾﮕﺮی ﺗﻮﺳﻂ ﻫﺮ ﺷﯿﺌﯽ و ﺗﻤﺎس ﺑﺪﻧﯽ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.
  7.  ﺗﻤﺎس ﺳﺮ ﭼﻮب (Tip) ﺑﺎ ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﯿﺶ از ﯾﮏ ﺿﺮﺑﻪ (Double Hit) ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺑﻌﺪ از ﺿﺮﺑﻪ زدن ﺑﻪ ﺗﻮپ ﻫﺪف ﭼﺴﺒﯿﺪه ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﯾﺎ Ball Frozen ﮐﻪ ﺑﻌﺪ از اﻋﻼم داور اﻧﺠﺎم ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﯾﮏ ﺗﻮپ (ﮐﯿﻮﺑﺎل و ﯾﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﻫﺪف) ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ در ﻏﯿﺮ اﯾﻨﺼﻮرت ﺧﻄﺎ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد.
  8.  ﺑﺮﺧﻮرد ﻣﻤﺘﺪ ﺳﺮ ﭼﻮب (Tip) ﺑﺎ ﮐﯿﻮﺑﺎل و ﺗﻮپ ﻫﺪف (Push Out) ﻧﺎﻣﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮد.
  9.  ﺿﺮﺑﻪ زدن ﺑﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻫﻨﻮز ﺑﺮ روی ﻣﯿﺰ ﻣﺘﻮﻗﻒ و ﺑﻪ وﺿﻌﯿﺖ ﺳﺎﮐﻦ ﻧﺮﺳﯿﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ.
  10.  ﺿﺮﺑﻪ زدن ﺑﻪ ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺧﺎرج از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﯿﭽﻦ (Kitchen) ﯾﺎ ﺧﻂ ﻫﺪ اﺳﺘﺮﯾﻨﮓ ، ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.
  11.  ﮔﺬاﺷﺘﻦ ﭼﻮب ﺑﺮ روی ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﻗﺼﺪ ﻫﺪﻓﮕﺬاری (ﻋﻼﻣﺖ ﮔﺬاری) ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.
  12.  اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺧﺎرج از ﻧﻮﺑﺖ ﺧﻮد اﻗﺪام ﺑﻪ زدن ﺿﺮﺑﻪ و اداﻣﻪ ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ (در ﺑﺎزی ﻫﺎی ﺗﯿﻤﯽ)
  13.  در ﻣﺴﺎﺑﻘﺎﺗﯽ ﮐﻪ (Time Shot) اﻋﻼم ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﯿﺸﺘﺮ از زﻣﺎن ﻣﻘﺮر اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ اﺗﻼف وﻗﺖ ﮐﻨﺪ و اﻗﺪام ﺑﻪ ﺑﺎزی ﺗﺎﺧﯿﺮی ﻧﻤﺎﯾﺪ،ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.
  14.  در زﻣﺎن ﭘﺨﺶ ، ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره ﯾﮏ ﮐﻪ در راس ﭼﯿﺪﻣﺎن ﻗﺮار دارد ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﮑﺮده و ﺑﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎی دﯾﮕﺮی ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﺪ و ﯾﺎ اﯾﻨﮑﻪ ﺑﻌﺪ از ﭘﺨﺶ ﺑﺮ اﺛﺮ ﺑﺮداﺷﺘﻦ ﻣﺠﯿﮏ رک (Magick Rack) از ﺳﻄﺢ ﻣﯿﺰ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺧﻄﺎ ﺷﻮد و ﺗﻮﭘﯽ ﺑﺮ روی ﺳﻄﺢ ﻣﺠﯿﮏ رک ﺣﺮﮐﺖ و ﺗﮑﺎن ﺑﺨﻮرد.

ﺿﺮﺑﻪ ای ﮐﻪ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﮑﻨﺪ:

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻮﭘﯽ در ﭘﺎﮐﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﺪ و ﮐﯿﻮﺑﺎل ﯾﺎ ﻫﺮ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار دﯾﮕﺮ ﭘﺲ از ﺗﻤﺎس ﮐﯿﻮ ﺑﺎل ﺑﺎ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺗﺮﯾﻦ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار ﯾـﺎ با باند ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻨﻤﺎﯾﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد و ﺟﺮﯾﻤﻪ آن ﮐﯿﻮﺑﺎل در دﺳﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

 

ﮐﯿﻮﺑﺎل در دﺳت (Ball in Hand):

زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﮐﯿﻮﺑﺎل در دﺳﺖ اﺳﺖ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ آن را در ﻫﺮ ﺟﺎﯾﯽ از روی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار دﻫﺪ و ﺗﺎ وﻗﺘﯽ ﮐﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﻧﺰده میتواند کیوبال را ﺑﺮای ﻣﯿﺰان ﮐﺮدن ﺟﺎﺑﺠﺎ ﻧﻤﺎﯾﺪ، ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﮐﯿﻮ ﺑﺎل ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺗﻤﺎس ﺣﺎﺻﻞ ﮐﻨﺪ و ﯾﺎ ﺧﻄﺎ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺷﻮد.

 

ﺗﻮﭘﻬﺎی ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﭼﺴبیده:

در زﻣﺎﻧﯿ ﮑﻪ ﺗﻮپ ﻫﺪف ﮐﺎﻣﻼ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﭼﺴﺒﯿﺪه ﺑﺎﺷﺪ اﯾﻦ ﺣﺎﻟﺖ را Frozen Ball ﻣﯽ ﻧﺎﻣﻨﺪ ﮐﻪ داور وﻇﯿﻔﻪ دارد ﺣﺘﻤﺎ آﻧﺮا اﻋـﻼم ﻧﻤﺎﯾﺪ. اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﺑﻪ ﺗﻮپ ﭼﺴﺒﯿﺪه ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ (Frozen Ball) ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺰﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮری اﯾﻦ ﺿﺮﺑﻪ زده ﺷﻮد ﮐﻪ ﯾﺎ ﺗﻮپ ﭼﺴﺒﯿﺪه از آن ﺑﺎﻧﺪ ﺟﺪا ﺷﺪه ﺑﺎ ﺑﺎﻧﺪ دﯾﮕﺮی ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﺑﺮ اﺛﺮ اﯾﻦ ﺿﺮﺑﻪ ﮐﯿﻮ ﺑﺎل ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ ﯾﺎ ﺑﺮ اﺛﺮ اﯾﻦ ﺑﺮﺧﻮرد ﺗـﻮﭘﯽ ﺑـﺎ ﺑﺎﻧـﺪﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ.

اﮔﺮ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار از ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﭘﺮﺗﺎب ﺷﻮد

ﺗﻮﭘﯽ ﮐﻪ در ﭘﺎﮐﺖ ﻧﯿﻔﺘﺪ و در روی ﺳﻄﺢ ﺑﺎزی ﻣﯿﺰ ﻧﺒﺎﺷﺪ ، آن ﺗﻮپ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﻣﯿﺰﭘﺮﺗﺎب ﺷﺪه و ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷـﻮد و ﻣﺠـﺪدا ﺑـروی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار ﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮد ﺑﻪ ﺟﺰ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 9.

قوانین بازی 9بال

ﺿﺮﺑﻪ ﻋﻤﻮدی و ﭘﺮﺷﯽ ﺧﻄﺎ:

در ﺻﻮرت ﮐﻪ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﺎ زاوﯾﻪ 45 درﺟﻪ و ﺑﺎ ﭼﻮب ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺣﺪاﻗﻞ (1 ﻣﺘﺮ) زده ﺷﻮد ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻮده و ﺧﻄﺎ ﻧﯿﺴﺖ و اﮔﺮ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻪ زﯾﺮﮐﯿـﻮﺑﺎل ﺑﺨﻮرد و ﺑﺎﻋﺚ ﭘﺮش ﺷﻮد ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب و ﺟﺮﯾﻤﻪ آن ﮐﯿﻮ ﺑﺎل در دﺳﺖ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.

 

پایان گیم (End Of Game):

ﯾﮏ ﮔﯿﻢ ﺑﻪ ﻣﺤﺾ ﻋﺒﻮر ﮐﯿﻮ ﺑﺎل از ﺧﻂ ﺷﺮوع در ﺿﺮﺑﻪ اول ﮔﯿﻢ آﻏﺎز ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ در ﺷﺮوع ﻫﺮ ﮔﯿﻢ اﺑﺘﺪا ﺑﺎﯾﺪ ﮐﯿﻮ ﺑﺎل ﺑﻪ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره ﯾﮏ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ و ﮔﯿﻢ زﻣﺎﻧﯽ ﺗﻤﺎم ﻣﯿﺸﻮد ﮐﻪ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 9 ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘﺪ ﯾﺎ آن ﮔﯿﻢ ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﻪ ﻧﻔﻊ ﺣﺮﯾﻒ ﭘﺎﯾﺎن ﯾﺎﺑﺪ .

 

رفتار غیرورزشی:

ﻗﻮاﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل (WPA Rules Standard 9Ball)

رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮورزﺷﯽ ﻫﺮ رﻓﺘﺎر ﻋﻤﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﯽ اﺣﺘﺮاﻣﯽ و اﺧﺘﻼل در ورزش ﻣﯽ ﺷﻮد و ﯾﺎ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺎزی را ﻣﺨﺘﻞ ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽدﻫﺪ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﺑﺎزی از روﻧﺪ ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺧﻮد ﺧﺎرج ﻣﯿﺸﻮد.

اﯾﻦ ﺷﺎﻣﻞ اﻣﺎ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﻣﻨﺤﺮف ﮐﺮدن و ﺣﻮاس ﭘﺮﺗﯽ ﺣﺮﯾﻒ ﻧﻤﯿﺸﻮد ؛ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺗﻮﭘﻬﺎی در ﺑﺎزی ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﺿﺮﺑﻪ؛ اداﻣﻪ ﺑﺎزی ﺑﻌﺪ از اﯾﻨﮑﻪ اﻋﻼم ﺧﻄﺎ ﺷﺪ ﯾﺎ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺑﺎزی ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻌﻠﯿﻖ در آﻣﺪه ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺗﻤﺮﯾﻦ در ﻃﻮل ﯾﮏ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ؛ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮔﺬاری روی ﻣﯿﺰ ؛ ﺗﺎﺧﯿﺮ در ﺑﺎزی ؛ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﺎدرﺳﺖ از ﺗﺠﻬﯿﺰات؛ رﻓﺘﺎر ﻧﺎﺟﻮاﻧﻤﺮداﻧﻪ؛ داوران و ﻣﻘﺎﻣﺎت ارﺷﺪ دﯾﮕﺮ در ﺟﺮﯾﻤﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ دارای اﺧﺘﯿﺎر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ.

در ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻮارد و ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺗﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، از ﺟﻤﻠﻪ رﻓﺘﺎر ﻗﺒﻠﯽ، ﻫﺸﺪارﻫﺎی ﻗﺒﻠﯽ، ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﺗﺨﻠﻒ ﺟﺪی اﺳﺖ و اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن در ﺟﻠﺴﻪ ﻓﻨﯽ در آﻏﺎز ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت داده ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، ﺳﻄﺢ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. از ﺟﻤﻠﻪﺟﺮﯾﻤﻪ ﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﺮای رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮاﺧﻼﻗﯽ ﻫﺸﺪار اﺳﺖ؛ ﺟﺮﯾﻤﻪ ﯾﮏ ﺧﻄﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ؛ ﺑﺎﺧﺖ در ﮔﯿﻢ (Rack) ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﯾﺎ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ؛ اﺧﺮاج از ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﺎ از ﺑﯿﻦ ﺑﺮدن ﺗﻤﺎم ﺟﻮاﯾﺰ ﮐﺴﺐ ﺷﺪه ، ﺟﺎم و ﻣﺪال و اﻣﺘﯿﺎزات ﺟﺪول رده ﺑﻨﺪی. ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ، ﺑﺮای رﻓﺘﺎرﻏﯿﺮ ﺿﺮوری، داور ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺠﺎزاﺗﻬﺎ را ﺑﺮ اﺳﺎس روح ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت اﻋﻤﺎل ﮐﻨﺪ.

 

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *