وبلاگ ایران بی سی اس

قواﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﺖ ﺑﺎل (8ball world standard rules)

قوانین 8بال

اگر به بازی ایت بال علاقه مند هستید باید این مژده را به شما بدهم که در این مقاله ما به بررسی قواﻧﯿﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺟﻬﺎﻧﯽ اﯾﺖ ﺑﺎل (8ball world standard rules) بصورت کامل و طبق استاندارد های جهانی می پردازیم؛ پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

اﯾﺖ ﺑﺎل ﯾﮏ ﺑﺎزی اﻋﻼم ﺿﺮﺑﻪ ای اﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ (ﮐﯿﻮﺑﺎل) و 15 ﺗﻮپ ﻫﺪف ﺷﻤﺎره دار از ﯾﮏ ﺗﺎ 15 اﺳﺖ.

ﯾﮏ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮپ ﻫﺎی از 1 ﺗﺎ 7  (ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺗﻤﺎم رﻧﮕﯽ) و ﺑﺎزﯾﮑﻦ دﯾﮕﺮ ﺗﻮپ ﻫﺎی 9 ﺗﺎ 15 (ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺧﻄﯽ) را در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻧﺪازد و وﻗﺘـﯽ ﮔـﺮوه ﺗﻮپ ﻫﺎی ﯾﮏ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻫﻤﻪ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﺪﻧﺪ.آن وﻗﺖ ﺑﺎ وارد ﮐﺮدن ﺗﻮپ 8 ﺑﻄﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺮﻧﺪه ﮔﯿﻢ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

ﭼﯿﺪﻣﺎن ﺗﻮپ ﻫﺎی اﯾﺖ ﺑﺎل (Arrangement of eight balls):

چیدمان توپ های ایت بال

15 ﺗﻮپ ﻫﺪف داﺧﻞ ﯾﮏ ﻣﺜﻠﺚ ﯾﺎ روی ﻣﺠﯿﮏ رک ﺗﺎ آﻧﺠﺎﺋﯿﮑﻪ اﻣﮑﺎن دارد ﭼﺴﺒﯿﺪه ﺑﻪ ﻫﻢ و ﺑﺪون ﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﺼﻮرت رﻧﺪوم ﭼﯿﺪه ﻣـﯽ ﺷﻮﻧﺪ (ﺗﻮپ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ ﯾﮏ ﻣﺜﻠﺚ در ﭘﺎﯾﯿﻦ ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﺷﮑﻠﯽ ﮐﻪ ﺗﻮپ 8 در وﺳﻂ ﻣﺜﻠﺚ ، ﯾﮏ ﺗﻮپ در ﻧﻮک آن و در روی ﻧﻘﻄﻪ ﭘﯿﺮاﻣﯿﺪ و ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺗﻤﺎم رﻧﮕﯽ و ﺧﻄﯽ در ﮔﻮﺷﻪ ﻫﺎی آن ﻗﺮار دارﻧﺪ ﭼﯿﺪه ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ.)

راس ﻣﺜﻠﺚ روی ﻧﻘﻄﻪ ﻓﻮت اﺳﭙﺎت ﯾﺎ ﭘﯿﺮاﻣﯿﺪ و ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره 8 ﺑﻌﻨﻮان اوﻟﯿﻦ ﺗﻮپ ﺑﻌﺪ از ﺗﻮپ راس در ﻧﻘﻄﻪ ﻣﺮﮐﺰی ﻣﺜﻠﺚ ﯾـﺎ ﻣﺠﯿﮏ رک ﻗﺮار ﮔﯿﺮد. ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺧﻂ دار ﯾﺎ دو رﻧﮓ و ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺗﮏ رﻧﮓ در ﮔﻮﺷﻪ ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺎﯾﯿﻨﯽ ﻣﺜﻠﺚ ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد. ﺑﻘﯿﻪ ﺗـﻮپﻫﺎی ﺑﺎﻗﯿﻤﺎﻧﺪه ﺑﺼﻮرت ﺗﺼﺎدﻓﯽ و ﺑﯽ ﻫﺪف داﺧﻞ ﻣﺜﻠﺚ ﻗﺮار ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﮔﺮﻓﺖ.

ﺿﺮﺑﻪ اﻋﻼم (Call Shot):

اﯾﻦ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﯾﻌﻨﯽ اﻋﻼم ﮐﺮدن ﺗﻮپ ﻫﺪف و ﭘﺎﮐﺖ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻗﺒﻞ از ﺿﺮﺑه بوده اﻣﺎ ﺗﻮپ ﻫﺎی ﮐﺎﻣﻼ واﺿﺢ ﻗﺒﻞ از ﺿﺮﺑﻪ ﻧﯿـﺎزی ﺑـﻪ اﻋﻼم ﻧﺪارﻧﺪ. وﻟﯽ اﯾﻦ ﺣﻖ داور است ﮐﻪ ﺗﻮپ و ﭘﺎﮐﺖ ﻧﺎﻣﻌﻠﻮم را ﺳﻮال ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﺿﺮﺑﻪ ﻫﺎی ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ و ﻏﯿﺮه ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎﻧﺪ ﺿﺮﺑﻪ زده ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ و ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﻣﺸﺨﺺ ﻧﺒﻮدن ﺑﺎﯾﺪ ﺗﻮپ و ﭘﺎﮐﺖ ﻫﺪف اﻋﻼم ﮔﺮدد.

اﻣـﺎ در زﻣﺎن ﺿﺮﺑﻪ ﻧﯿﺎزی ﺑﻪ اﻋﻼم ﺟﺰﯾﯿﺎت آن از ﻗﺒﯿﻞ ﺷﻤﺎره ﺑﺎﻧﺪ – ﮔﻮﺷﻪ ﻫﺎ – ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺑﻬﻢ ﭼﺴﺒﯿﺪه و ﻏﯿﺮه ﻧﯿﺴﺖ.

ﺗﻮپ ﻫـﺎﯾﯽ ﮐـﻪ ﺑـﻪ ﺻﻮرت ﺧﻄﺎ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮﻧﺪ .در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ . ﺑﺪون ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ ﻣﺘﻌﻠﻖ ﺑﻪ ﺿﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه و ﯾﺎ ﺣﺮﯾﻒ او ﺑﺎﺷﺪ.

در زﻣﺎن ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ و ﭘﺨﺶ، ﻧﯿﺎز ﺑﻪ اﻋﻼم ﻧﺪارد و ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﮐﻪ در اﺟﺮای ﭘﺨﺶ ﺗﻮﭘﻬﺎ ﺑﻪ ﻃـﻮر ﻗـﺎﻧﻮﻧﯽ ﻫـﺮ ﺗـﻮﭘﯽ را در ﭘﺎﮐـﺖ ﺑﯿﺎﻧﺪازد ﺑﺎزی او اداﻣﻪ دارد. وﻟﯽ ﻫﻨﻮز ﻣﯿﺰ آزاد ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و رﻧﮕﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﻧﺸﺪه اﺳﺖ.

ﻧﺤﻮه ﻗﺮﻋﻪ ﮐﺸﯽ:

در اﯾﺖ ﺑﺎل ، ﻧﺎﯾﻦ ﺑﺎل و ﺗﻦ ﺑﺎل ﺑﻪ وﺳﯿﻠﻪ دو ﺗﻮپ ﻏﯿﺮ ﻫﻢ ﮔﺮوه ﺑﺎ زدن ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ ﻣﻘﺎﺑﻞ از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﮐﯿﭽﻦ ﺑﺮای ﺗﻌﯿﯿﻦ ﺑﺮﻧﺪه و ﺷﺮوع ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺮک ﺷﺎت اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺣﻖ دارد ﺗﺎ ﻗﺒﻞ از ﺑﺮﺧﻮرد ﺗﻮپ ﺣﺮﯾﻒ ﺑﻪ ﺑﺎﻧﺪ روﺑﺮو ﺿﺮﺑﻪ ﺧﻮد را ﺑﺰﻧﺪ و ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺗﻮﭘﻬﺎ ﺑﻪ ﺑﺎﻧـﺪی ﺷﺪه و ﻣﯽ ﺗﻮان ﺧـﻮدش ﭘﺨـﺶ ﮐﻨـﺪ ﯾـﺎ از ﺣﺮﯾـﻒ ﮐﻪ از آن ﺳﻤﺖ(ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺎﻻ) ﺿﺮﺑﻪ زده ﺷﺪه ﻧﺰدﯾﮏ ﺗﺮ ﺷﻮد زﻧﻨﺪه آن ﺑﺮﻧﺪه لگ ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﮐﻪ او ﭘﺨﺶ ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺎﺷﺪ.

چیدن ایتبال با مثلث

ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻗﺮﻋﻪ ﮐﺸﯽ (lagging Fouls):

در ﻫﻨﮕﺎم LAG اﮔﺮ ﺗﻮپ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻪ ﯾﮑﯽ از ﺑﺎﻧﺪﻫﺎی ﮐﻨﺎری ﺑﺮﺧﻮرد و ﯾﺎ داﺧﻞ دﻫﺎﻧﻪ ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎﯾﺴﺘﺪ و ﯾﺎ داﺧﻞ ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘـﺪ و ﯾـﺎ از ﺧﻂ ﻓﺮﺿﯽ وﺳﻂ ﻣﯿﺰ ﻋﺒﻮر ﮐﻨﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه و Lag را واﮔﺬار ﻧﻤﻮده اﺳﺖ.

ﮔﯿﻢ ﭘﺨﺶ ﺗﻌﻮﯾﺾ (Break Shot Turn):

در ﻫﻨﮕﺎم LAG ﻫﯿﭻ ﺗﻮﭘﯽ ﻧﺒﺎﯾﺪ ﺑﺮ روی ﻣﯿﺰ ﺑﺎﺷﺪ ﺑﺠﺰ دو ﺗﻮپ ﮐﻪ ﺑﺮای LAG اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه. ﺑﺮﻧﺪه LAG اﺧﺘﯿﺎر ﭘﺨﺶ ﮔﯿﻢ را دارد و ﺑﺮﻧﺪه ﻫﺮ ﮔﯿﻢ ، ﮔﯿﻢ ﺑﻌﺪی را ﺷﺮوع ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد ﻣﮕﺮ اﯾﻨﮑﻪ ﮐﻤﯿﺘﻪ ﺑﺮﮔﺰاری ﯾﮑﯽ از ﻣﻮارد زﯾﺮ را در ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ ﺣﺎﮐﻢ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

  1. ﺑﺮﻧﺪه ﻫﺮ ﮔﯿﻢ ، ﮔﯿﻢ ﺑﻌﺪی را آﻏﺎز ﮐﻨﺪ
  2. ﯾﮏ در ﻣﯿﺎن ﭘﺨﺶ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

ﺧﻄﺎ ﭘﺮﺷﯽ ﺿﺮﺑﻪ (Jump Shot Foul):

ﺑﺎ زاوﯾﻪ 45 درﺟﻪ و ﺑﺎ ﭼﻮب ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺣﺪاﻗﻞ (1 متر) ﺧﻄﺎ نیست . وﻟﯽ اﮔﺮ ﺑﻪ زﯾﺮ ﺗﻮپ ﺿﺮﺑﻪ زده ﺷـﻮد و ﺗـﻮپ ﭘـﺮش ﻧﻤﺎﯾـﺪ ﺧﻄـﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

ﭘﺨﺶ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ (ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ) Legal Break

ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺷﺮوع ﮐﻨﻨﺪه ﺑﺮای اﺟﺮای ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺑﺎﯾﺪ (ﺑﺎ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ از ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺷﺮوع) ﻃﻮری ﺗﻮﭘﻬﺎ را ﭘﺨﺶ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﮐﻪ:

  1. ﺣﺪاﻗﻞ ﯾﮏ ﺗﻮپ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘﺪ.
  2. ﯾﺎ ﺣﺪاﻗﻞ 4 ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار ﺑﺎ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ او ﻗﺎدر ﺑﻪ اﻧﺠﺎم ﺷﺮاﯾﻂ ﻓﻮق ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه وﻟﯽ ﺑﺎل اﯾﻦ ﻫﻨﺪ اﻧﺠﺎم ﻧﻤﯽ ﺷﻮد و ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪی ﺣﻖ دارد ﺧﻮد ﭘﺨﺶ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﯾﺎ از ﺑﺎزﯾﮑﻦ اوﻟﯽ ﺑﺨﻮاﻫﺪ ﻣﺠﺪدا ﺷﺮوع ﮐﻨﺪ. ﯾﺎ ﻣﯿـﺰ را ﺑﻪ ﻫﻤﺎن ﺷﮑﻞ ﻗﺒﻮل ﻧﻤﺎﯾﺪ.

اﮔﺮ ﺗﻮپ ﻫﺎ در ﭘﺨﺶ از ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﭘﺮﺗﺎب ﺷﻮﻧﺪ

اﮔﺮ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره داری را در زﻣﺎن ﭘﺨﺶ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﻣﯿﺰ ﭘﺮﺗﺎب ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ اﯾﻦ ﻋﻤﻞ ﺧﻄﺎ ﺑﻮده و ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪی اﺧﺘﯿﺎر دارد:

  1. ﻣﯿﺰ را ﺑﺎ ﺷﺮاﯾﻂ ﻣﻮﺟﻮد ﻗﺒﻮل ﮐﻨﺪ ﯾﺎ
  2. ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ را در ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺷﺮوع ﻗﺮار داده و ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ.

اﮔﺮ ﺗﻮپ 8 در زﻣﺎن ﭘﺨﺶ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد :

توپ 8 بیلیارد

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺗﻮپ 8 در زﻣﺎن ﭘﺨﺶ (ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ) وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد ﭘﺨﺶ ﮐﻨﻨﺪه ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ دوﺑﺎره ﭘﺨﺶ ﻧﻤﺎﯾﺪ ﯾﺎ ﺗـﻮپ 8 را در روی ﻧﻘﻄـﻪ ﭘﯿﺮاﻣﯿﺪ ﻣﯿﺰ ﻗﺮار داده و ﺑﻪ ﺑﺎزی ﺧﻮد اداﻣﻪ دﻫﺪ و اﮔﺮ در زﻣﺎن ﭘﺨﺶ ﺗﻮپ 8 و ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ ﻫﺮ دو در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻓﺘﻨـﺪ ﺑـﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌـﺪی ﻣﺠﺎز اﺳﺖ ﺧﻮد دوﺑﺎره ﭘﺨﺶ ﺗﻮپ ﻫﺎ را اﻧﺠﺎم دﻫﺪ ﯾﺎ ﺗﻮپ 8 را روی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار داده و ﺑﺎ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ از ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺷﺮوع ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ.

ﭘﺨﺶ ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ (ﻣﻮارد اﺷﺎره ﺷﺪه در ﻗﺴﻤﺖ ﭘﺨﺶ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﻧﭙﺬﯾﺮد):

  1.  ﺣﺮﯾﻒ از ﻫﻤﺎن وﺿﻌﯿﺖ ﺑﻪ ﺑﺎزی اداﻣﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ.
  2. ﺣﺮﯾﻒ ﻣﺠﺪداً ﭘﺨﺶ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
  3.  ﺣﺮﯾﻒ از ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺧﺎﻃﯽ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﻪ دوﺑﺎره ﭘﺨﺶ ﻧﻤﺎﯾﺪ.

 افتادن توپ در پاکت در زمان پخش (Scratching Of Any Ball At The Time Of Break Shot )

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ در ﯾﮏ ﭘﺨﺶ (ﺷﺮوع ﺑﺎزی) ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ ﺑﺎزﯾﮑﻦ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد آن ﻋﻤﻞ ﺧﻄﺎ است.

  1.  ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮﭘﻬﺎی در ﭘﺎﮐﺖ اﻓﺘﺎده در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ (ﺑﺠﺰ ﺗﻮپ 8 ﮐﻪ ﺷﺮح آن در ﻗﺴﻤﺖ ﻣﺮﺑﻮﻃﻪ داده ﺷﺪه)
  2. آن ﻋﻤﻞ ﺧﻄﺎ است.
  3.  ﻣﯿﺰ ﺑﺎز ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد

ﺗﺬﮐﺮ: در ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺎﻻ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪی ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ را از ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺷﺮوع ، رو ﺑﻪ ﺟﻠﻮ ﺑﺎزی ﺧﻮاﻫﺪ ﮐﺮد و ﺑﺮای ﺿﺮﺑﻪ زدن ﺑـﻪ ﺗـﻮپ ﻫـﺎی ﻫﺪف ﮐﻪ در ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺷﺮوع ﻗﺮار دارﻧﺪ ﺑﺎﯾﺪ ﻃﻮری ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ ﮐﻪ اﺑﺘﺪا ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ از ﺧﻂ ﺷﺮوع ﮔﺬﺷﺘﻪ و از ﻃﺮﯾﻖ ﺑﺎﻧﺪ و ﯾﺎ ﯾﮑـﯽ از ﺗﻮﭘﻬﺎﺋﯽ ﮐﻪ روی ﺧﻂ ﺷﺮوع ﯾﺎ ﺧﺎرج از آن است ﺿﺮﺑﻪ و در ﺑﺮﮔﺸﺖ ﺑﺎ آﻧﻬﺎ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

میز باز (Open Table):

ﺗﺬﮐﺮ: ﻣﯿﺰ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﺑﻌﺪ از ﭘﺨﺶ ﺑﺎز ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد و زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﯿﺰ ﺑﺎز اﺳﺖ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺮای وارد ﮐﺮدن ﺗﻮپ ﻫﺪف در ﭘﺎﮐﺖ اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺗﻤﺎم رﻧﮕﯽ ﯾﺎ ﺧﻄﯽ ﺿﺮﺑﻪ زد ﻫﺮ ﭼﻨﺪ اﮔﺮ اوﻟﯿﻦ ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻪ ﺗﻮپ 8 ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﺷﺪه و ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌـﺪی ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در دﺳﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد و ﺗﻮپ ﻫﺎی در ﭘﺎﮐﺖ اﻓﺘﺎده ﺑﺎ ﺧﻄﺎ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯿﻤﺎﻧﻨﺪ.

اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮوه ﺗﻮپ ﻫﺎ  (Choosing Groups):

ﮔﺮوه ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺗﻤﺎم رﻧﮕﯽ و ﯾﺎ ﺧﻄﯽ در زﻣﺎن ﭘﺨﺶ ﺗﻌﯿﯿﻦ ﻧﻤﯽ ﮔﺮدد ﺣﺘﯽ اﮔﺮ ﺗﻮپ ﻫﺎی وارد ﺷﺪه در ﭘﺎﮐـﺖ از ﯾـﮏ ﯾـﺎ دو ﮔـﺮوه ﺑﺎﺷﻨﺪ، ﭼﻮن ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﻼﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از ﭘﺨﺶ ﻣﯿﺰ ﺑﺎز بوده و زﻣﺎن اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮوه ﺗﻮﭘﻬﺎ ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﻫﺪف اﻋﻼم ﺷﺪه را ﺑﻌﺪ از ﭘﺨﺶ ﺑﻄﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.

ﺿﺮﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ  (Legal Shot):

ﺑﺠﺰ زﻣﺎن ﭘﺨﺶ و زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯿﺰ ﺑﺎز اﺳﺖ (ﯾﻌﻨﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﮔﺮوه ﺗﻮپ ﻫﺎ ﺻﻮرت ﻧﮕﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ) در ﮐﻠﯿﻪ ﺑﺎزی ﻫﺎ ﺿﺮﺑﻪ زﻧﻨﺪه ﺑﺎﯾﺪ اﺑﺘـﺪا ﺑﻪ ﺗﻮﭘﻬﺎی ﮔﺮوه ﺧﻮد ﺿﺮﺑﻪ زده و

  1.  ﯾﮑﯽ از آﻧﻬﺎ را در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﯿﺎﻧﺪازد و ﯾﺎ
  2.  ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ و ﯾﺎ ﻫﺮ ﺗﻮپ ﺷﻤﺎره دار ﺑﺎ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ﺗﺬﮐﺮ : 1 – ﻗﺼﻮر از ﺷﺮاﯾﻂ ﺑﺎﻻ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد. 2 – ﺑﻌﺪ از ﺿﺮﺑﻪ ﮐﯿﻮﺑﺎل ﺑﻪ ﺗﻮپ ﻫﺪف ﯾﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد ﯾﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺑﺎ ﺑﺎﻧﺪ ﺑﺮﺧﻮرد ﻧﻤﺎﯾﺪ.

ادامه بازی (Continuing Play):

ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ از ﮔﺮوه ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺧﻮد را وارد ﭘﺎﮐﺖ ﻣﯿﮑﻨﻨﺪ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻪ ﺑﺎزی اداﻣﻪ دﻫﺪ. ﮐﻪ ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎی ﺧـﻮد و اﻧﺪاﺧﺘﻦ آﻧﻬﺎ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ، ﺗﻮپ 8 را در ﭘﺎﮐﺖ ﻣﯿﺎﻧﺪازد و ﮔﯿﻢ را ﻣﯽ ﺑﺮد.

ﺿﺮﺑﻪ اﻃﻤﯿﻨﺎن (safety shot):

ﺑﻪ ﺟﻬﺖ ﺗﺎﮐﺘﯿﮑﯽ ﯾﮏ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﻗﺒﻞ از ﺿﺮﺑﻪ، ﺿﺮﺑﻪ اﻃﻤﯿﻨﺎن (Shot Safety) اﻋﻼم ﻧﻤﻮده و ﺗـﻮپ ﻣﺸﺨﺼـﯽ را در ﭘﺎﮐـت اﻧﺪاﺧﺘﻪ و ﺑﺎزی را اداﻣﻪ ﻧﺪﻫﺪ ﮐﻪ اﯾﻦ ﺿﺮﺑﻪ ﻣﺠﺎز و ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ است. ﭘﺲ ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ ﺑﺮای اﻧﺪاﺧﺘﻦ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﻣﺸﺨﺺ ﻗﺼﺪ ﺑﺎزی ﻣﻄﻤﺌﻦ (ﺿﺮﺑﻪ اﻃﻤﯿﻨﺎن) را دارد ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ داور و ﯾﺎ ﺣﺮﯾﻒ ﺧﻮد اﻋﻼم ﻧﻤﺎﯾﺪ و اﮔﺮ اﯾﻦ اﻋﻼم اﻧﺠﺎم ﻧﺸﻮد و ﺗﻮﭘﯽ را در ﭘﺎﮐـﺖ وارد ﮐﻨـﺪ، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﻪ ﺑﺎزی ﺧﻮد اداﻣﻪ دﻫﺪ ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺑﺎ اﻋﻼم ﺿﺮﺑﻪ اﻃﻤﯿﻨﺎن اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﺷﻮد و در ﭘﺎﮐﺖ ﻣﯽ اﻓﺘﺪ در ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯿﻤﺎﻧﻨﺪ.

ﺧﻄﺎ ﺟﺮﯾﻤﻪ (Penalty Of Fouls):

در ﺑﺎزی اﯾﺖ ﺑﺎل ﮐﻠﯿﻪ ﺿﺮﺑﺎت ﺑﺎﯾﺪ اﻋﻼم ﺿﺮﺑﻪ و اﻋﻼم ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮﻧﺪ ﺑﻪ ﺟﺰ زﻣﺎن ﭘﺨﺶ ﯾﺎ ﺗﻮپ ﻣﺸﺨﺺ. زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺧﻄﺎﯾﯽ ﺗﻮﺳﻂ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ اﻧﺠﺎم ﻣﯽ ﮔﯿﺮد (ﺑﺠﺰ در ﻣﻮارد ﭘﺨﺶ) ﺣﺮﯾﻒ او ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در دﺳﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد. ﺑـﺪﯾﻦ ﻣﻌﻨـﯽ ﮐـﻪ ﺣﺮﯾﻒ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ (ﮐﯿﻮﺑﺎل) را در ﻫﺮ ﺟﺎی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار دﻫﺪ. و ﺑﻪ ﻫﺮ ﺳﻤﺖ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﺎزی ﮐﻨﺪ (ﻧﻪ در ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺷـﺮوع، ﺑﺠﺰ ﻣﻮﻗﻊ ﭘﺨﺶ ﮐﻪ در آن وﻗﺖ از ﭘﺸﺖ ﺧﻂ ﺷﺮوع ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ) اﯾﻦ ﻗﺎﻧﻮن از ﺧﻄﺎی ﻋﻤﺪی ﯾﮏ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﮐﻪ ﺿﺮر ﺣﺮﯾﻒ را ﺑﻪ ﻫﻤـﺮاه دارد ﺟﻠﻮﮔﯿﺮی ﻣﯿﮑﻨﺪ. در زﻣﺎن ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در دﺳﺖ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ ﺑﺮای ﻗﺮار دادن آن ﺑﺮ روی ﻣﯿﺰ از دﺳﺖ ﯾﺎ ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ ﭼﻮب ﺑﻪ ﺟﺰ ﻧﻮک آن اﺳﺘﻔﺎده ﻧﻤﺎﯾﺪ.

توپ 8 (مشکی) در ایتبال

ﺿﺮﺑﻪ ﻫﺎی ﺗﺮﮐﯿﺒﯽ (Combination Shots):

اﯾﻦ ﺿﺮﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ اﺳﺖ، و ﺷﺮاﯾﻂ آن ﺗﺎ زﻣﺎﻧﯽ ﺻﻮرت ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﮐﻪ ﻣﯿﺰ ﺑﺎز ﺑﺎﺷﺪ ﺟﻬﺖ ﺗﻌﯿﯿﻦ رﻧﮓ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ ﯾﮏ ﺗﻮپ ﺗﮏ رﻧﮓ ﺑـﻪ ﺗﻮپ دو رﻧﮓ ﺿﺮﺑﻪ زد و ﯾﺎ ﺑﺮﻋﮑﺲ ، و در اﯾﻦ ﺷﺮاﯾﻂ ﻧﻤﯽ ﺗﻮان ﺿﺮﺑﻪ اول را ﺑﻪ ﺗﻮپ 8 وارد ﻧﻤﻮد و اﮔﺮ زده ﺷﻮد ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣـﯽﺷﻮد. در اﯾﻦ ﺿﺮﺑﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﮐﺎﻓﯿﺴﺖ ﺗﻮﭘﯽ ﮐﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد اﻋﻼم ﮔﺮدد.

ﺗﻮپ ﻫﺎی در ﭘﺎﮐﺖ اﻓﺘﺎده ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ (Illegal Potted Balls):

ﯾﮏ ﺗﻮپ رﻧﮕﯽ زﻣﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻃﻮر ﻏﯿﺮ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ در ﭘﺎﮐﺖ ﻣﯽ اﻓﺘﺪ ﮐﻪ

  1. 1 – ﻫﻤﺰﻣﺎن ﺑﺎ ارﺗﮑﺎب ﺧﻄﺎ ﺑﺎﺷﺪ و ﺟﺮﯾﻤﻪ آن ﺗـﻮپ ﺳـﻔﯿﺪ در دﺳـﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد
  2.  ﺗﻮپ در ﭘﺎﮐﺖ اﻋﻼم ﺷﺪه ﻧﯿﻔﺘﺪ و ﯾﺎ ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮپ ﻫﺎی وارد ﺷﺪه ﻏﯿﺮ ﻣﺠﺎز در داﺧﻞ ﭘﺎﮐﺖ ﺑﺎﻗﯽ ﻣﯽ ﻣﺎﻧﺪ.

ﺗﻮپ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ از ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﭘﺮﺗﺎب ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ (Balls Driven Off The Table)

زﻣﺎﻧﯽ ﮐﻪ ﺗﻮپ از ﻣﯿﺰ ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﭘﺮﺗﺎب ﺷﻮد ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﮔﺮدد ﻣﮕﺮ ﺗﻮپ 8 ﮐﻪ در آن ﺻﻮرت ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﮔﯿﻢ را ﺑﺎﺧﺘﻪ اﺳـﺖ. ﺗـﻮپ ﻫﺎی ﺑﻪ ﺑﯿﺮون ﭘﺮﺗﺎب ﺷﺪه در روی ﻣﯿﺰ ﻗﺮار ﻧﻤﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ.

ﺗﺬﮐﺮ: ﻗﻮاﻧﯿﻦ ﺷﺮوع ﺑﺎزی ﺑﻪ ﻗﻮت ﺧﻮد ﺑﺎﻗﯿﺴﺖ.

نوبت بازی 8 توپ ( 8Ball Order Of Play):

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﻣﻮﻗﻊ ﺿﺮﺑﻪ ﻗﺎﻧﻮﻧﯽ ﺗﻮپ 8، ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ وارد ﭘﺎﮐﺖ ﺷﻮد و ﯾﺎ ﺧﻄﺎﯾﯽ ﺻﻮرت ﮔﯿﺮد ﺑﻪ ﺷﺮﻃﯽ ﮐﻪ ﺗﻮپ 8 در ﭘﺎﮐﺖ ﻧﯿﺎﻓﺘﺪ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﮔﯿﻢ را ﻧﺒﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ و ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﺑﻌﺪی ﺗﻮپ ﺳﻔﯿﺪ در دﺳﺖ ﺧﻮاﻫﺪ ﺑﻮد.

باخت گیم (Loising game):

ﺑﺎزﯾﮑﻦ در ﺷﺮاﯾﻂ ارﺗﮑﺎب ﺧﻄﺎﻫﺎی زﯾﺮ ﮔﯿﻢ را ﺑﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ:

    1. در زﻣﺎن اﻓﺘﺎدن ﺗﻮپ 8 در ﭘﺎﮐﺖ ﻣﺮﺗﮑﺐ ﺧﻄﺎ ﺷﻮد ﺑﻪ ﺟﺰ زﻣﺎن ﭘﺨﺶ (ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ)
    2. ﻫﻢ زﻣﺎن ﺑﺎ آﺧﺮﯾﻦ ﺗﻮپ ﮔﺮوه ﺧﻮد ﺗﻮپ 8 را وارد ﭘﺎﮐﺖ ﻧﻤﺎﯾﺪ
    3.  ﻫﺮ زﻣﺎن از ﺑﺎزی ﺗﻮپ 8 را ﺑﻪ ﺑﯿﺮون از ﻣﯿﺰ ﭘﺮﺗﺎب ﮐﻨﺪ. (ﺑﻪ ﺟﺰ در زﻣﺎن ﺷﺮوع ﺑﺎزی)
    4.  ﺗﻮپ 8 را در ﭘﺎﮐﺘﯽ ﻏﯿﺮ از ﭘﺎﮐﺖ اﻋﻼم ﺷﺪه ﺑﯿﺎﻧﺪازد.
    5.  ﺗﻮپ 8 را ﺧﺎرج از ﻧﻮﺑﺖ آن وارد ﭘﺎﮐﺖ ﮐﻨﺪ ﺟﺰ در زﻣﺎن ﭘﺨﺶ  (ﺷﺮوع ﮔﯿﻢ)

ﺗﺬﮐﺮ: ﮐﻠﯿﻪ ﺧﻄﺎﻫﺎ ﺑﺎﯾﺪ از ﻗﺒﻞ از ﺿﺮﺑﻪ ﺑﻌﺪی اﻋﻼم ﺷﻮد و در ﻏﯿﺮ اﯾﻨﺼﻮرت ﺧﻄﺎ ﺗﻠﻘﯽ ﻧﺨﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

بازی مساوی ( Stalemate ):

ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺑﺮای داور ﻣﺴﻠﻢ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺑﺎزی از روﻧﺪ ﻃﺒﯿﻌﯽ و ﻣﻌﻤﻮل ﺧﻮد ﺑﻪ دﻟﯿﻞ ﺗﺮس از ﺑﺎﺧﺖ ﻫﺮ دو ﺑـﺎزﯾﮑﻦ ﺑـﻪ ﺳـﮑﻮن و در ﺣﺎﻟـﺖ دﻓﺎﻋﯽ ﺑﻪ ﭘﯿﺶ ﻣﯽ رود و در اﯾﻦ روﻧﺪ اﻣﺘﯿﺎزی رد و ﺑﺪل ﻧﻤﯽ ﺷﻮد داور ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﺗﺴﺎوی را اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﺪ و در ﺻﻮرت ﻗﺒﻮل ﻧﮑـﺮدن ﻫﺮ ﯾﮏ از ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن ﺑﻌﺪ از 3 ﺿﺮﺑﻪ ﻣﺘﻮاﻟﯽ ﺟﻤﻌ ًﺎ ﺑﺮای ﻫﺮ دو ﺑﺎزﯾﮑﻦ 6 ﺿﺮﺑﻪ اﮔﺮ اﻣﺘﯿﺎزی رد و ﺑﺪل ﻧﺸﻮد ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﺗﺸﺨﯿﺺ داور آن ﮔﯿﻢ ﻣﺴﺎوی اﻋﻼم ﻣﯽ ﺷﻮد. ﮐﻠﯿﻪ ﺗﻮﭘﻬﺎ از ﻧﻮ ﭼﯿﺪه ﺷﺪه و اﻣﺘﯿﺎزی ﺑﺮای ﻫﯿﭻ ﺑﺎزﯾﮑﻦ ﻣﻨﻈﻮر ﻧﻤﯽ ﺷﻮد. ﺷﺮوع ﻣﺠﺪد ﮔﯿﻢ ﺑﺎ ﺑﺎزﯾﮑﻨﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﻗﺒﻼً ﮔﯿﻢ را ﺷﺮوع ﮐﺮده.

ﺧﻄﺎﻫﺎی ﻣﺠﯿﮏ رک (Magic Rack Fouls):

زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﺠﯿﮏ رک از ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺑﺎزی ﺑﺮداﺷﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﻮد وﻟﯽ در ﺟﺮﯾﺎن ﺑﺎزی اﯾﺠﺎد ﻣﺰاﺣﻤﺖ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﻣﺠﯿﮏ رک را روی ﺑﺎﻧﺪ ﮔﺬاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ و ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﯾﮏ ﺗﻮپ (ﭼﻮب ﯾﺎ ﺗﻮپ ﻫﺪف) ﺑﺎ آن ﺑﺮﺧﻮرد ﮐﻨﺪ ﺧﻄﺎ ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﺷﻮد.

رفتار غیر ورزشی (Unsportsmanlike Conduct):

رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮورزﺷﯽ ﻫﺮ رﻓﺘﺎر ﻋﻤﺪی اﺳﺖ ﮐﻪ ﺳﺒﺐ ﺑﯽ اﺣﺘﺮاﻣﯽ و اﺧﺘﻼل در ورزش ﻣﯽ ﺷﻮد و ﯾﺎ اﯾﻦ ﮐﻪ ﺑﺎزی را ﻣﺨﺘﻞ ﯾﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﯽ دﻫﺪ ﺑﻪ ﻃﻮری ﮐﻪ ﺑﺎزی از روﻧﺪ ﻋﺎدﻻﻧﻪ ﺧﻮد ﺧﺎرج ﻣﯿﺸﻮد. اﯾﻦ ﺷﺎﻣﻞ اﻣﺎ ﻣﺤﺪود ﺑﻪ ﻣﻨﺤﺮف ﮐﺮدن و ﺣﻮاس ﭘﺮﺗﯽ ﺣﺮﯾﻒ ﻧﻤﯿﺸﻮد؛ ﺗﻐﯿﯿﺮ ﻣﻮﻗﻌﯿﺖ ﺗﻮﭘﻬﺎی در ﺑﺎزی ﺑﻪ ﻏﯿﺮ از ﺿﺮﺑﻪ؛ اداﻣﻪ ﺑﺎزی ﺑﻌﺪ از اﯾﻨﮑﻪ اﻋﻼم ﺧﻄﺎ ﺷﺪ ﯾﺎ زﻣﺎﻧﯿﮑﻪ ﺑﺎزی ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻌﻠﯿﻖ در آﻣﺪه ﺑﺎﺷﺪ؛ ﺗﻤﺮﯾﻦ در ﻃﻮل ﯾﮏ ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ؛ ﻧﺸﺎﻧﻪ ﮔﺬاری روی ﻣﯿﺰ ؛ ﺗﺎﺧﯿﺮ در ﺑﺎزی ؛ اﺳﺘﻔﺎده ﻧﺎدرﺳﺖ از ﺗﺠﻬﯿﺰات؛ رﻓﺘﺎر ﻧﺎﺟﻮاﻧﻤﺮداﻧﻪ؛

داوران و ﻣﻘﺎﻣﺎت ارﺷﺪ دﯾﮕﺮ در ﺟﺮﯾﻤﻪ رﻓﺘﺎرﻫﺎی ﻧﺎﺧﻮﺷﺎﯾﻨﺪ دارای اﺧﺘﯿﺎر ﻗﺎﺑﻞ ﺗﻮﺟﻬﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ. در ﭼﻨﯿﻦ ﻣﻮارد و ﺗﺼﻤﯿﻤﺎﺗﯽ ﺑﺎﯾﺪ ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد، از ﺟﻤﻠﻪ رﻓﺘﺎر ﻗﺒﻠﯽ، ﻫﺸﺪارﻫﺎی ﻗﺒﻠﯽ، ﺗﺎ ﭼﻪ ﺣﺪ ﺗﺨﻠﻒ ﺟﺪی اﺳﺖ و اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﮐﻪ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﺑﺎزﯾﮑﻨﺎن در ﺟﻠﺴﻪ ﻓﻨﯽ در آﻏﺎز ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت داده ﺷﻮﻧﺪ. ﻋﻼوه ﺑﺮ اﯾﻦ، ﺳﻄﺢ ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت ﻧﯿﺰ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﻮد. از ﺟﻤﻠﻪ ﺟﺮﯾﻤﻪ ﻫﺎی اﺣﺘﻤﺎﻟﯽ ﺑﺮای رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮاﺧﻼﻗﯽ ﻫﺸﺪار اﺳﺖ؛ ﺟﺮﯾﻤﻪ ﯾﮏ ﺧﻄﺎی اﺳﺘﺎﻧﺪارد ؛ ﺑﺎﺧﺖ در ﮔﯿﻢ (Rack) ، ﺗﻨﻈﯿﻢ ﯾﺎ ﻣﻄﺎﺑﻘﺖ؛ اﺧﺮاج از ﻣﺴﺎﺑﻘﻪ اﺣﺘﻤﺎﻻ ﺑﺎ از ﺑﯿﻦ ﺑﺮدن ﺗﻤﺎم ﺟﻮاﯾﺰ ﮐﺴﺐ ﺷﺪه ، ﺟﺎم و ﻣﺪال و اﻣﺘﯿﺎزات ﺟﺪول رده ﺑﻨﺪی. ﺑﻪ ﻃﻮر ﺧﻼﺻﻪ، ﺑﺮای رﻓﺘﺎر ﻏﯿﺮ ﺿﺮوری، داور ﺑﺎﯾﺪ ﻣﺠﺎزاﺗﻬﺎ را ﺑﺮ اﺳﺎس روح ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت اﻋﻤﺎل ﮐﻨﺪ.

Rate this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *